Un any més ens complau informar-vos que l’XI Congrés d’Innovació Educativa i Docència en Xarxa INRED 2025 se celebrarà els dies 17 i 18 de juliol a València.
En un moment en el qual totes les institucions es troben en un procés de transformació vertiginosa, la innovació educativa és la clau per a transformar els processos d’ensenyament i aprenentatge i adaptar-se als nous reptes. La pròpia LOSU planteja que la innovació docent és un mitjà per a millorar la qualitat de l’educació superior i la capacitat d’daptar-se als nous escenaris formatius, així com una estratègia per al desenvolupament professional docent.
Des de fa temps les universitats promouen la participació del professorat en projectes d’innovació i s’ha avançat molt en la manera en què es plantegen i desenvolupen. No obstant això, cada vegada és més crucial aconseguir propostes d’innovació més rigoroses i focalitzades en els grans reptes educatius que tenim per davant.
Aquest enfocament ens remet al concepte de scholarship o enfocament acadèmic de la docència (Boyer, 1999), una perspectiva que s’ha consolidat en l’educació superior i que permet “valorar l’ensenyament al nivell de la investigació disciplinar.”
Darrere de la idea de scholarship s’amaga una manera d’innovar basat en:
1. El procés sistemàtic d’anàlisi de l’ensenyament i els seus efectes en l’aprenentatge de l’estudiantat.
2. La comunicació dels coneixements sobre ensenyament i aprenentatge produïts en entorns acadèmics (congressos i revistes científiques).
3. El sotmetre a crítica dels iguals en les comunitats acadèmiques corresponents el coneixement produït a fi de ser validat o relegat.
En aquesta nova edició del Congrés INRED 2025, reflexionarem sobre com transitar d’una innovació basada en l’experiència, amb un nivell incipient de fonamentació empírica, a una innovació amb un enfocament acadèmic. Un enfocament que no sols se sustente en l’experimentació i l’anàlisi sistemàtica de la docència i els seus efectes en l’aprenentatge, sinó que també genere evidència comunicable i subjecta a revisió crítica per la comunitat acadèmica. Així mateix, explorarem els nous desafiaments que aquest model planteja, tant des d’una perspectiva tècnica com ètica.
Innovació Educativa i Docència en Xarxa són les àrees del nostre congrés, àrees que en aquests temps han adquirit major rellevància si cap, com a recursos d’ajuda, en l’ensenyament per al docent i en l’aprenentatge per a l’estudiant. D’aquesta manera, les propostes de treball giraran entorn de: